0,0

Univerzita Komenského v Bratislavě
Mlynská dolina F1 842 48 Bratislava

Typ studia

Navazující magisterské

DOD

8.2. 2023 (maturanti) 7.6. 2023

Termín přihlášek

30.4.2023

Termín přijímaček

termíny SCIO

Přijímačky

Ano

O studijním programu.

Podle Národní klasifikace vzdělávání Ministerstva školství patří studijní program mAIN do magisterského (II. stupně) vysokoškolského vzdělávání.

Podle klasifikace počítačových (výpočetních) disciplín vyvinuté renomovanými profesními organizacemi ACM a IEEE-CS, která je také mezinárodně používána jako standard, se mAIN zaměřuje na následující disciplíny:

  1. Informatika (CS)
  2. Softwarové inženýrství (SE)
  3. Datová věda (DS)

Studijní program mAIN se skládá z povinného základu (studijní bloky A, BA, BB, BC) a volitelné specializace (bloky S1, S2, S3, S4, S5).

Volitelné specializace jsou:

  • S1: Počítačová grafika a vidění (specializace v rámci oboru Informatika)
  • S2: Umělá inteligence (specializace v rámci oborů Informatika a Data Science)
  • S3: Programování a tvorba informačních systémů (zahrnuje předměty z několika oborů: Informatika, Softwarové inženýrství, Informační systémy)
  • S5: Softwarové inženýrství (specializace v rámci softwarového inženýrství)
  • S4: Vývoj software pro vzdělávání (specializace v rámci oboru Informatika) Věda, průmysl, vzdělávání

Studijní program mAIN umožňuje studentům vybrat si specializaci podle vlastních preferencí. Obecně platí, že studijní program je navržen tak, aby si student mohl vybrat z následujících základních profesních směrů:

  • Věda a výzkum – Na to se zaměřují bloky S1.
  • Počítačová grafika a vize a S2.
  • Umělá inteligence. IT průmysl – Tato oblast je pokryta blokem S5.
  • Softwarové inženýrství a blok S3.
  • Programování a tvorba informačních systémů.
  • Vzdělávání – Na to se zaměřuje blok S4. Tvorba softwaru pro vzdělávání

Studijní program mAIN zároveň umožňuje studentům vybrat si předměty z jiných studijních bloků, než je jimi zvolený specializační blok podle vlastních preferencí.

Věda, průmysl, vzdělávání

Nový studijní program mAIN umožňuje studentům vybrat si specializaci podle svých preferencí. Obecně platí, že studijní program je navržen tak, aby si student mohl vybrat z následujících základních profesních směrů:

  1. Věda a výzkum – Na to se zaměřují bloky S1. Počítačová grafika a vize a S2. Umělá inteligence.
  2. IT průmysl – Tato oblast je pokryta blokem S5. Softwarové inženýrství a blok S3. Programování a tvorba informačních systémů.
  3. Vzdělávání – Na to se zaměřuje blok S4. Tvorba softwaru pro vzdělávání

Studijní program mAIN zároveň umožňuje studentům vybrat si předměty z jiných studijních bloků, než je jimi zvolený specializační blok podle vlastních preferencí.

Specializace S5 Softwarové inženýrství

Nový blok softwarového inženýrství je hlavním blokem specializace zvoleným studenty, kteří vidí své uplatnění v IT průmyslu, ať už ve velkých softwarových společnostech nebo softwarových start-upech. Vyučující v tomto bloku jsou především odborníci ze špičkových slovenských softwarových firem pod garancí učitelů z KAI FMFI.

Blok Softwarové inženýrství se zaměřuje na následující hlavní témata:

  1. Principy vývoje komplexních systémů. V rámci tématu se studenti seznámí s principy vývoje vícevrstvých internetových/intranetových systémů s moderním front-endem v rámci Angular, back-endem v JavaEE a .NET a využitím automatizovaného procesu DevOps. Hlavním tématem je Vývoj rozsáhlých softwarových aplikací.
  2. Týmový vývoj softwarových systémů s využitím agilních metodik. – V tomto tématu si studenti prohloubí znalosti agilních metod a vyřeší týmový projekt založený na metodice SCRUM pomocí nástroje Jira. Hlavním tématem tohoto tématu je agilní vývoj softwaru v týmu.
  3. Principy vývoje moderních aplikací. - V tomto tématu se studenti seznámí s principy moderního vývoje aplikací nativních pro cloud. Prakticky si mohou vyzkoušet nástroje jako Docker, Kafka a cloudy Amazoon AWS nebo MS Azure. Hlavním tématem je vývoj nativních cloudových aplikací.
  4. Softwarové architektury. – V rámci tohoto tématu student získá systematický přehled architektonických a návrhových vzorů podle knižní řady Buschmann et al: Pattern-oriented Software architecture. Ve cvičeních se studenti pokusí zlepšit své stávající projekty zobecněním a refaktorizací do vzorů. Hlavním předmětem je Architektura softwarových systémů.
  5. Rozšíření a prohloubení znalostí z bakalářského studia. - Tato oblast zahrnuje dva předměty: Databáze 2 a Pokročilé programování v Javě. V předmětu Databáze 2 se studenti seznámí s pokročilými vlastnostmi relačních databází a základními principy NoSQL databází s příklady Elasticsearch, Redis nebo Hadoop. Předmět Pokročilé programování v Javě naváže na úvod do Javy z bakalářského předmětu Programování 4. V tomto kurzu se studenti seznámí jak s pokročilými funkcemi Javy, jako je reflexe, tak s rozšířenými standardy pro programování podnikových aplikací, především CDI, JAX-RS, JAX-WS a JPA.
  6. Softwarová analýza. – V rámci této oblasti studenti získají široký přehled nejen o technikách softwarové analýzy (use cases, UML, BPMN), ale také o technikách podnikové analýzy a podnikovém modelování (ArchiMate, TOGAF, CBA). Tyto techniky budou ilustrovány zjednodušenými příklady z reálných softwarových projektů v bankovnictví. Téma je vyučováno v předmětu Techniky softwarové analýzy.

Specializace S3 Programování a tvorba informačních systémů

Blok S3 Programování a tvorba informačních systémů je původní softwarový blok studijního programu mAIN. Rozšiřuje a prohlubuje znalosti a dovednosti studentů v oblasti programování z bakalářského studijního programu AIN. Zaměřuje se na klasická témata informatiky, jako jsou programovací paradigmata, databáze, agilní vývoj softwaru nebo web design. Ve srovnání s blokem softwarového inženýrství S5 je blok S3 méně "technologický" - nezahrnuje témata jako softwarové architektury, vývoj komplexních aplikací nebo cloudové aplikace.

Blok Programování a tvorba informačních systémů pokrývá následující témata:

  1. Funkcionální programování – Funkcionální programování je programovací paradigma, které je založeno na formálním výpočetním modelu, lambda kalkulu. Nejedná se však pouze o akademický koncept, ale jeho principy se odrazily i v několika standardních programovacích jazycích jako Python, JavaScript, Java, C++, Kotlin a další. Předmět Funkcionální programování se zaměří na podstatu paradigmatu a pro ilustraci použije jazyk Haskell, který je čistým a elegantním jazykem funkcionálního programování.
  2. Pokročilé programování v Javě - Předmět Pokročilé programování v Javě naváže na úvod do Javy z bakalářského předmětu Programování 4. V tomto kurzu se studenti seznámí jak s pokročilými funkcemi Javy, jako je reflexe, tak s rozšířenými standardy pro programování podnikových aplikací, především CDI, JAX-RS, JAX-WS a JPA.
  3. Návrh webových stránek a webových uživatelských rozhraní - V rámci předmětu Webové technologie a metodiky se studenti seznámí s principy a metodikami navrhování webových stránek, webových aplikací, webových uživatelských rozhraní a webového obsahu. Studenti se podrobně seznámí a prakticky zažijí metodiky spadající do oblasti designu uživatelské zkušenosti / interakce, včetně uživatelského výzkumu a modelování a procesu prototypování a testování uživatelských rozhraní.
  4. Databáze – Předmět Databáze 2 navazuje na předmět Databáze 1 z bakalářského studia. V předmětu Databáze 2 se studenti naučí psát efektivní SQL dotazy, pracovat s geografickými daty a strukturami XML a JSON. Seznámí se také se základními principy NoSQL databází s příklady Elasticsearch, Redis nebo Hadoop.
  5. Programování v operačních systémech – V předmětu Programování v operačních systémech se studenti naučí vytvářet systémové a nízkoúrovňové programy a služby, které komunikují přímo s operačním systémem nebo hardwarem. Získají přehled o rozhraních mezi operačním systémem a uživatelským kódem a o přístupech a technikách vhodných pro tvorbu systémových programů.
  6. Agilní vývoj softwaru - V tomto tématu se studenti naučí používat základní metody a techniky agilního vývoje softwaru, jako je agilní plánování, párové programování, vývoj řízený testy a refaktoring. Ty budou realizovány v rámci vlastního skupino

    Absolventi magisterského studijního programu Aplikovaná informatika jsou teoreticky i prakticky připraveni tak, aby mohli

  7. profesionálně pracovat při přípravě rozsáhlých programových produktů ze všech oborů, včetně grafických a/nebo vizuálních aplikací, aplikací umělé inteligence nebo při tvorbě vzdělávacích aplikací
  8. pracovat jako výzkumný pracovník v různých zařízeních základního a aplikovaného výzkumu,
  9. pracovat jako asistent na různých typech vysokých škol zaměřených na informatiku,
  10. studium na třetím stupni vysokoškolského vzdělávání ve studijních programech studijního oboru Informatika, resp. v programech příbuzných oborů.
  11. Příklady získaných profesí:

  12. Architekt informačních systémů (Solution architect, IT architekt) – Solution architekt nebo integrační architekt velkých informačních systémů velkých společností, například v softwarovém vývoji, bankách, pojišťovnách, telekomunikacích, obchodních společnostech, výrobních společnostech a dalších.
  13. Softwarový vývojář – Vývojář front-endů/back-endů/full stacků, vývojář velkých informačních systémů, vývojář ve start-upové firmě.
  14. Vývojář-specialista v oblasti počítačové grafiky – Vývojář v oblastech tvorby realistických obrazů a animací nebo tam, kde se používá počítačové vidění (např. strojírenství nebo elektrotechnický průmysl, medicína, ochrana a bezpečnost, řízení, dálkový průzkum Země) na pozicích vyžadujících důkladnou znalost principů zpracování vizuální informace
  15. Datový vědec, inženýr strojového učení - Specialista ve velkých společnostech využívající strojové učení, matematickou statistiku a metody znalostí domény k analýze velkého množství dat a vytváření předpovědí
  16. Analytik vizualizace dat
  17. Vývojář inteligentních řídicích procesních systémů – Vývojář v oblasti inteligentních robotických systémů
  18. IT analytik – softwarový analytik komunikující s firemním zákazníkem a vytvářející strukturované specifikace softwarových systémů a jejich jednotlivých funkcí.
  19. Výzkumní pracovníci v různých institucích a firmách zabývajících se základním a aplikovaným výzkumem
  20. Asistent v katedrách informatiky různých typů vysokých škol.
  21. Díky univerzálnosti získaného informatického myšlení a dobré přípravě v matematice budou absolventi studijního programu schopni se pružně přizpůsobit vznikajícím potřebám intelektuální činnosti v informační společnosti. Možnosti jejich uplatnění přesahují výše uvedené aplikace, protože několik předchozích absolventů FMPI UK v oblasti počítačové grafiky, umělé inteligence nebo programování našlo velmi dobré uplatnění i v ekonomické sféře, zejména v průmyslu a financích.

    OSVČ, zahájení startupu. Zkušenosti získané při realizaci projektů a realizaci diplomových témat, často v aktuálních a dosud nevyřešených problémech, absolventi jsou schopni pokračovat v řešení problému a založit firmu nebo startup. Tímto směrem míří 20 % absolventů.

    vého projektu. Hlavním tématem je Extrémní programování. Dalším předmětem je agilní vývoj softwaru v týmu.

 

 

Informace.

  • Co je potřeba k přijetí?.

Kontakt.

O městě Bratislava

Bratislava má 367.9 km2. Žije v nej približne 425 tisíc obyvateľov. Bratislava sa rozprestiera po obidvoch brehoch Dunaja a na úpätí Malých Karpát. Mesto sa rozdeľuje na 5 okresov a 17 mestských častí: Staré mesto, Ružinov, Vrakuňa, Podunajské Biskupice, Nové Mesto, Rača, Vajnory atď. Bratislava je hlavné mesto Slovenskej republiky od roku 1919. Bratislava je tiež sídlom prezidenta, Národnej rady a najvyšších kultúrnych, hospodárskych a vedeckých inštitúcií. Bratislava je strediskom slovenského školstva, vedy a kultúry. V Bratislave je tiež veľtrh chemických výrobkov. Bratislava má nevýhodnú polohu vzhľadom na územie Slovenska, ale vzhľadom na európske hospodárske centrá najlepšiu na Slovensku.

Bratislava má rozvinutú kultúru. V Bratislave je tiež niekoľko pekných kultúrnych pamiatok napr. gotický Dóm Svätého Martina, stará radnica zo 14.-15. storočia, Mirbachov a Primaciálny palác, Michalská brána zo 14.storočia, Prezidentský palác a iné. V Bratislave je 80 galérií, 18 hudobných vydavateľstiev, viac ako 20 múzeí, 26 televíznych spoločností a 47 umeleckých agentúr. Z divadiel je tu napr. Slovenské národne divadlo, Divadlo P.O. Hviezdoslava, Malá scéna a ďalšie. Academia Istropolitana Hrad Devínsky hrad Erdödyho palác Grassalkovichov palác - Prezidentský palác Letný arcibiskupský palác Michalská brána Mirbachov palác Palác Leopolda de Pauli Primaciálny palác Slovenské národné divadlo Slovenská filharmónia Slovenská národná galéria Stará radnica (Bratislava) Mauzóleum Chatama Sófera Budova Slovenského rozhlasu - má tvar obrátenej pyramídy Zichyho palác Televízna veža na Kamzíku.

  • Hodnocení.

    Napište první hodnocení.